Nad druhou inscenací 75. sezóny Městského divadla Brno

Brněnská Mamma Mia! se líbí více než film

26.10.2019 10:10

    Muzikál Mamma Mia! hrají na Hudební scéně Městského divadla Brno od soboty 19. října a budou hrát ještě dlouho soudě podle nadšených ohlasů diváků i odborné kritiky. Režisér Petr Gazdík a ostatně všichni tvůrci tohoto představení to neměli jednoduché, protože museli na úrovni konkurovat proslavenému stejnojmennému filmu z roku 2008 s Meryl Streepovou, Pierce Brosnanem, Colinem Firthem a s dalšími hvězdami. Nelze jednoduše srovnávat divadlo a možnosti filmu, nicméně mnoho lidí mně řeklo, že by šli znovu do městského, než by si opakovaně pustili film.

    Muzikálové divadlo s takovým zázemím jako máme v Brně samozřejmě ví, že se tento kus bude líbit, vždyť jej vidělo 60 milionů diváků ve více než 440 městech po celém světě, všude s velkým ohlasem. Další miliony viděly film. Proto osm stěžejních rolí mají v Městském divadle Brno alternovány třikrát, další čtyři dvakrát. Předností muzikálu Mamma Mia! je celkem jednoduchý a přímočarý, přitom dost humorný i trochu lechtivý příběh. Největším lákadlem jsou samozřejmě nesmrtelné hity dnes již neexistující švédské skupiny ABBA (byla založena ve Stockholmu v roce 1972). Dílo patří do skupiny tzv. jukebox muzikálů, vysvětluje dramaturgyně Klára Latzková, kdy se již existující písně dosadí do nového, originálního příběhu. Ne vždy se tento postup osvědčil, ovšem scénáristce Catherine Johnsonové se vydařil dokonale, prokázal to už film. Muzikál poprvé na světě uvedli v roce 1999 v londýnském Prince Edward Theatre, byl nominován na čtyři ceny Laurence Oliviera a po úspěšném uvedení na Broadwayi v roce 2001 získal nominaci na pět amerických cen Tony. V Česku je Mamma Mia! uváděna podruhé, ovšem v původním překladu Adama Nováka, premiéra byla v pražském Kongresovém centru v roce 2014.

    Režisér Gazdík hovořil před premiérou o dvou vrstvách tohoto muzikálu – estrádní a divadelní. S tím, že většina inscenací ve světě měla tendenci k první verzi. „V naší verzi chceme pracovat i s určitou poetickou vrstvou, bližší náladě řeckého ostrova a příběhu těch lidí, kteří se na něm ocitají,“ uvedl režisér. Dodejme, že se to podařilo. V uvedených osmi stěžejních rolích účinkovali na premiéře Alena Antalová, Radka Coufalová, Pavla Vitázková, Igor Ondříček, Tomáš Sagher, Alan Novotný, Dagmar Křížová a Jonáš Florián. Hráli, zpívali a tančili s obrovským nasazením, což platí i o company. Měl jsem pocit, že diváci nevnímají herečku, zpěvačku tu a onu, nýbrž zcela se vnořili do děje a do postavy matky (Antalová nebo Markéta Sedláčková nebo Ivana Vaňková) a dcery Sophie (Křížová nebo Barbora Remišová nebo Petra Šimberová), nemluvě o pánech i dalších herečkách, zpěvačkách, tanečnicích, které zde všechny si dovolím nejmenovat. Neodpustím si ovšem postavu Rosie, (na premiéře Radka Coufalová, jinak Lucie Bergerová nebo Zuzana Skálová). V masce tety mladé Sophie přijde na jeviště obrýlená žena středních let, po převleku do kostýmu show se promění v perfektní temperamentní tanečnici. Všem třem herečkám sluší také postava sebevědomé a milionáře svádějící Tanyi (na premiéře Pavla Vitázková, neméně skvělé jsou i Jana Musilová nebo Johana Gazdíková). Mladá žena sedící v hledišti vedle mne celou dobu zpívala hity s ansámblem – například Super Trouper, Dancing Queen, Money, Money, Money či The Winner Takes It All. Trochu mně to vadilo, ale uvědomil jsem si, že není sama a že je to tak dobře, když se lidé cítí v divadle tak příjemně, že si (docela nahlas) „přizazpívají“!

    Sedmnáctičlenný orchestr v průběhu představení nevidíte. Obvykle bývá jako v opeře dole před nebo pod scénou, tentokrát se ukrývá za dekoracemi na scéně, představí se až na konci. Aranžérovi a dirigentu Danielovi Kyzlinkovi se vydařily větší zásahy, jak o nich sám mluvil, a dal dílu také modernější zvuk. Za pultem se střídá s kolegou Martinem Procházkou. Zdařilá je scéna Emila Konečného umocňovaná barevnými efekty, prostor velmi nápaditě využila choreografka Hana Kratochvilová. Ansámbl nechává „vyřádit“ v nádherné závěrečné scéně. Brněnská Mamma Mia! je na velmi vysoké úrovni umělecké i technické. Dělá chybu, kdo nechodí do městského divadla.  (tr)

 

Pavla Vitázková, Alena Antalová, Zuzana Skálová (zleva).
Foto: archiv Městského divadla Brno

 

 

Kontakt

SYNDIKÁT NOVINÁŘŮ JIŽNÍ MORAVY Mečová 368/5
Brno
602 00