K poslední premiéře sezony na Hudební scéně Městského divadla Brno

Osm a půl a k tomu půl se rovná Nine

29.04.2019 11:30

    Bylo to něco jiného, než jsme zvyklí, ale bylo to dost dobré, napsal kdosi na sociálních sítích po zhlédnutí premiéry muzikálu Nine v Městském divadle Brno v sobotu 27. dubna. Něco úplně jiného to bylo pro jediného diváka, jenž po deseti minutách odešel. Patrně se obával obyčejného varieté, ale kdyby zůstal, byl by překvapen. Režisér Stanislav Moša označil toto dílo jako jevištní báseň.

    Na pozadí příběhu o krizi dosud úspěšného čtyřicátníka vyrostla nádherná show pro čtyřiadvacet krásných žen a jednoho muže (a jednoho chlapce, alter ego hlavního hrdiny). V Brně již zabydlený Christoph Weyers rozdělil zadní stěnu scény na dvaadvacet (pokud jsem dobře počítal) kójí trochu připomínajících otevřený výtah, ve kterých herečky po stažení záclonky provádějí působivé stínové divadlo a také zpívají. Sólově i sborově, ostatně sbory jsou v tomto muzikálu silnou stránkou. Většinou ovšem zůstávají kóje otevřeny a na herečky vidíme.

    Poučený divák (aby nemusel zděšeně utíkat po začátku) by měl vědět, že scénárista Arthur Kopit a skladatel i textař písní Maury Yeston vyšli ze slavného filmu pěti Oscary ověnčeného Federica Felliniho Osm a půl, někdy uváděného jen v číslicích 8 ½; natáčel se v roce 1963 s Mastroiannim a Cardinalovou. Jde o příběh úspěšného režiséra, jenž se ocitl v profesionální i osobní krizi. Ta vrcholí v době přípravy nového filmu. Režisér se jmenuje Guido, ve filmu a v muzikálu má rozdílná příjmení. Je na prahu čtyřicítky, má trpělivou a chápající manželku, poněkud tělnatou (jen ve filmu!) milenku a je zbožňován spoustou hereček. Do natáčení nového filmu ho tlačí producentka, jenže Guido prochází těžkou myšlenkovou krizí, ztrácí sebedůvěru. Východisko vidí v odjezdu do lázní, kde by mohl odpočívat a přemýšlet, vymýšlet. Ale tam je zahlcen přeludy lidí a vzpomínek, vybavuje si dětství…

    Muzikál poprvé uvedli na Broadwayi v roce 1982, získal pět cen Tony včetně ceny pro nejlepší muzikál. Název Nine (Devět) prý vymyslel Yeston. K oněm původním osmi a půl, což byl počet filmů natočených dosud Fellinim, přidal skladatel svoji „půlku“ za hudbu. Po úspěšném tažení světem začali uvádět Nine na Broadwayi od roku 2003 znovu a přišla další cena.

    Městské divadlo by v Americe nepochybně rovněž obstálo. V titulní roli se v Brně střídají Petr Gazdík a Petr Štěpán. Oba mají fyzické i profesionální předpoklady. Na premiéře hrál Gazdík. V neobyčejně náročné roli, kdy fakticky neopouští jeviště, bezchybně a s lehkostí vždy vyzpívá ty nejnáročnější party. Choreograf Michal Matěj nešetřil pro tuto postavu pohybem. Oba protagonisté skáčou, běhají po schodech, k tomu stále komunikují se svými partnerkami. S manželkou (na premiéře Ivana Vaňková, alternuje Lucie Bergerová), s milenkou (Dagmar Křížová, Kristýna Daňhelová), s herečkou Claudií (Marta Matějová, Katarína Mikulová), s matkou (Lenka Bartolšicová, Monika Světnicová), s producentkou (Markéta Sedláčková, Alena Antalová) a s dalšími. Všechny dámy na jevišti si muzikál užívají, jsou temperamentní, využívají svoji ženskost, podávají výborné pěvecké i herecké výkony. Jak poznamenal režisér před novináři, „jsme jediné české divadlo, které si může dovolit nasadit právě tento muzikál. Pro kvalitu zpěvaček…“ Měl na mysli mj. kvalitní soprány. Zaujme i Jana Musilová (alternuje Mária Lalková) v roli vyzrálejší Stephanie, výrazná je rovněž Hana Kováříková jako Mama Maddelena.

    Nine je skvělá podívaná plná příjemné hudby více žánrů, hitů a baletních čísel. Uznání a obdiv zaslouží oba představitelé hlavní postavy a všechny zpěvačky a tanečnice. Do zářivých a slušivých kostýmů i tanečních úborů je oblékly Andrea a Adéla Kučerovy, hudebně nastudovali Dan Kalousek a Ema Mikešová, podle které je hudba nádhernou koláží. Ani tady nechybí projekce a filmové dotáčky z dílen Petra Hlouška a Dalibora Černáka. Uváděno je v novém překladu Zuzany Čtveráčkové. Premiérový potlesk byl silný a dlouhý, lidé vstávali ze sedadel.  (tr)

 


Viktória Matušovová v roli Sarraghiny a Petr Gazdík jako Guido.
Foto: archiv Městského divadla Brno

 

Kontakt

SYNDIKÁT NOVINÁŘŮ JIŽNÍ MORAVY Mečová 368/5
Brno
602 00