K premiéře dvou jednoaktovek Bohuslava Martinů a Francise Poulanca

Sny a surrealismus na scéně brněnské opery

12.06.2019 14:30

    Od premiéry v pátek 14. června uvádí opera Národního divadla Brno v jednom večeru dvě jednoaktová díla. Jsou spojena (tak trochu) tematicky, také režisérem a zároveň scénografem Davidem Radokem, sopranistkou Janou Šrejmou Kačírkovou a šéfdirigentem opery Marko Ivanovićem. Prvním titulem jsou Tři fragmenty z Juliette od Bohuslava Martinů, druhým Lidský hlas Francise Poulanca.

    Režisérská legenda David Radok navazuje na úspěšnou a nevšední inscenaci Modrovousův hrad/Očekávání skladatelů Bély Bartóka a Arnolda Schönberga v Janáčkově opeře. Nejnovější inscenace, která uzavírá sezónu 2018/2019, vznikla v koprodukci se švédskou operou v Göteborgu. Je to již třetí taková spolupráce. Díla Martinů i Poulence mají společné, že uvádějí do spletitého světa na pomezí snu a reality. Martinů ze své opery Julietta aneb Snář na vlastní libreto podle divadelní hry Georgese Neveuxe vybral v roce 1939 scény v lese, scény vzpomínek a finále v kanceláři snů. Doufal, že budou uvedeny ve francouzském rozhlase. Jak uvádí znalec Bohuslava Martinů, skladatel a muzikolog Aleš Březina, autor Julietty chtěl zajistit svému dílu větší publicitu a dostat je na další operní jeviště. Zřejmě se obával, že česky zpívaná pražská premiéra (16. března 1938 v Národním divadle v Praze) mu nezajistí dostatečnou publicitu v ostatních evropských zemích. Proto chtěl umístit výňatky z nejdůležitějších scén ve francouzské verzi do francouzského rozhlasu To se nakonec neuskutečnilo, autografy Tří fragmentů pak byly po léta nezvěstné. Světová premiéra Tří fragmentů z opery Julietta se uskutečnila 11. prosince 2008 v Rudolfinu v podání Magdaleny Kožené, Steva Davislima a orchestru České filharmonie za řízení Sira Charlese Mackerrase. Nynější provedení v Janáčkově divadle je českou scénickou premiérou.

    Druhý opus, Poulencovo monodrama Lidský hlas z roku 1958 podle stejnojmenné hry Jeana Cocteau (zároveň autora scénáře) z roku 1930 líčí absurdní až surrealistickou situaci. Divák je svědkem telefonického rozhovoru mladé ženy s bývalým milencem, jenž svoji dosavadní milenku opouští a zítra se žení. Ze srdceryvné konverzace slyšíme jen ženský hlas. Žena mluví o sebevraždě, drama umocňují poruchy v telefonu a několikerá přerušení hovoru. Lidský hlas poprvé zazněl v Paříži 6. února 1959, řídil Georges Prêtre a jedinou roli zpívala francouzská sopranistka Denise Duvalová.

    Pro režiséra Radoka je zajímavé to, že se spojí dva příběhy, které na povrchu spolu nesouvisí, ale lze u nich najít společného jmenovatele a vytvořit jeden příběh. Julietta je podle Radoka jedna z mála čistě surrealistických oper, zatímco Poulencův Hlas se většinou škatulkuje a kategorizuje do realismu, což – opět podle Radoka – není úplně pravda.

    Připomeňme, že Jana Šrejma Kačírková, sólistka brněnské opery od roku 2016, je dvojnásobnou držitelkou Ceny Thálie z roku 2012, nemluvě o dalších oceněních. V prvním opusu se představí též dánský tenorista Magnus Vigilius, kmenový barytonista Roman Hoza a další. Kostýmy vytvořila Zuzana Ježková, uvedla se již také v Modrovousovi. Poslední operní titul sezóny v Brně slibuje neobyčejný zážitek.  (tr)

 

Jana Šrejma Kačírková v Poulancově Lidském hlasu.
(Foto: archiv Národního divadla Brno)

 

 

Kontakt

SYNDIKÁT NOVINÁŘŮ JIŽNÍ MORAVY Mečová 368/5
Brno
602 00